Molinaseca

8 juli 2016 - Molinaseca, Spanje

Vrijdag 8 juli
De poort ging al vroeg open en dicht door pelgrims die al vroeg vertrokken. Boeltje gepakt en een paar honderd meter verderop bij een barretje aan het ontbijt. Op de TV was nog een uitzending over het stierenrennen in Pamplona.
Vandaag gaan we de hoogte in naar een hoogte van 1500 meter.
Via een middeleeuws dorp Castrillo de Polvazares op de route.
Na wat klimwerk in Foncebad op 1430 meter aangekomen. Mooie vergezichten in een wijds berglandschap. Op de top (1500m) bij Cruz de Ferro, een kruis op een berg stenen, aangekomen. Hier laten pelgrims vaak een foto of een steen van thuis met tekst achter.
Wij hebben hier ook een "monumentje" achter gelaten.
Een lange afdaling met af en toe een dorpje met terras. Nog een gedenksteen langs de weg waar in het verleden een pelgrim in de afdaling is verongelukt. Nu in Molinaseca op een kampeerveldje van een Alberque (herberg).
Pelgrims uit Washington, Duitsland,   Sicilië zijn hier aanwezig.
De vrouw des huizes heeft nog speciaal gekookt voor ons.
De gasten gaan straks met z'n allen naar de slaapzaal en wij gaan heerlijk in ons eigen luxe privé tentje.

1. Wim Fredrix:
    8 juli 2016
    Beste Klaas en Diana. De Koersdirectie heeft inmiddels het basiskamp in Oesjbik weer ingericht om de pelgrims optimaal in hun laatste loodjes te kunnen begeleiden. En dat allemaal op een glorieus moment nl. De overmeestering van de Cruz de Ferro. Wederom een mijlpaal op jullie tocht. Ik hoop dat jullie mooie gedachten op de Cruz de Ferro had aan de degene die jullie dierbaar zijn en waren.
    Welnu, SdC nadert nu met rasse schreden en laat jullie nu verder meeslepen in de grote stroom. Volg jullie in gedachten.
  2. Joke:
    8 juli 2016
    Mooi, vooral die gedenk steentjes. Heel speciaal. Fiets voorzichtig en geniet van het moment. Dikke knuffel
  3. Kitty:
    9 juli 2016
    Wat een prachtige foto"s weer en wat een indrukken om dat allemaal mee te maken op jullie fietstocht. Wat een ervaringen, zoveel ontmoetingen en ook oog voor de omgeving waar jullie iedere dag zijn. Iets om nooit meer te vergeten.
  4. Theo:
    9 juli 2016
    "Ballast" achterlaten bij de Cruz de Ferro schijnt louterend te werken voor veel pellegrino's.Verschillende verhalen zullen jullie ongetwijfeld al gehoord hebben, denk ik.
    Hoop dat het voor jullie ook van toegevoegde waarde is.
    Goede reis verder, nog even en de reis is ten einde! Blijf genieten!!
  5. Geert:
    10 juli 2016
    Super Klaas en Diana en bijna daar. Mooi monumentje achtergelaten. Geniet er van die laatste km