Haast

27 november 2018 - Haast, Nieuw-Zeeland

Dinsdag 27 november

Yoghurt met kiwi (de vrucht !) als bodem voor deze zonnige dag. Toch valt hier volgens de reisgids 5000 mm regen.

Helikopter vluchten zijn hier big business. Ze vliegen de toeristen, die het willen en kunnen betalen, over het gletsjer gebied. Wij gaan de trail naar de Franz Josef Gletsjer gewoon lopen. Met borden is, op de route er naar toe, aangeven waar 20 jaar geleden de  gletsjer eindigde.

De opwarming van de aarde is hier duidelijk te zien. Via degelijke paden tot 750 meter bij de gletsjer. Dichterbij is te gevaarlijk. Een imposant gezicht deze ijsmassa die iedere dag 1,5 meter schuift.

Moe en voldaan en hongerig aan de lunch op een veranda in het zonnetje. Uitzicht op de hoge bergen. Super muziekje van Fleetwood Mac uit de luidsprekers !

In de buurt ook nog naar Lake Matheson. Bekend van de weerspiegeling van de bergen in het water..als het niet waait.

Ondanks de wind een mooie tweede wandeling van de dag.

Verder zuidwaarts gereden naar Haast (leuke plaatsnaam). Hier een Beach Walk gedaan naar een strandje waar in de namiddag de Kuifpinguïns aan land komen. Na wat geduld en wat steken van Sandflies drie pinguïns gezien. Geweldig om ze vanuit de branding zo te zien “aanspoelen”.

Na deze derde wandeling in een soort saloon, waar meer geweien als kapstokken waren, aan het buffet diner en een pul bier.

Nu na meer als 25000 stappen in Haast op de camping. Hier heeft niemand haast als je maar voor 10 uur morgenvroeg weer weg bent.

1. Rob:
    27 november 2018
    Hoi Diana en Klaas, leuk om jullie reis te volgen. Mijn gevoel van precies 2 jaar gelden komt weer helemaal terug. Het is echt een geweldig mooi land met zoveel verschillende landschappen. Geniet ervan!!!!!
  2. Heins en Marianne:
    Prachtige natuur daar.
  3. Kitty:
    27 november 2018
    Mooie foto's! De helicopter vlucht over de gletsjer hebben onze overburen gedaan. Was spectaculair! Wij mochten het aanschouwen op de film die gemaakt was.
    Is Sinterklaas in New Zealand ook bekend?
    Schoen klaar gezet?
  4. Diana van der Horst:
    27 november 2018
    Leuke die reacties😊. We genieten met volle teugen...de vrijheid...de natuur..het samen zijn..geen sinterklaas gezien wel een andere 🤣