San Marcos

13 juli 2016 - San Marcos, Spanje

Woensdag 13 juli
Gisterenavond zoals de meeste gasten vroeg naar bed.
Het werd behoorlijk koud in de tent zodat we om 5.30 uur in de eetruimte zijn gaan zitten opwarmen. De eerste wandelaars begonnen ook al rond te scharrelen. Vanaf 6.00 uur wordt het ontbijt geserveerd dus dat is mooi. De tent kletsnat van de dauw.
Blij met de eerste klim om op te warmen. Prachtig was het wolkendek in dal waar we boven uitstegen. Door de kou tintelende vingers en tenen bij de afdalingen. Vandaag de laatste etappe en het doel is een camping vlak voor Santiago. Door prachtig groen heuvellandschap. De zon komt te voorschijn en het wordt warmer. Hoge krakende Eucalyptusbomen in de wind. Ook de eucalyptusgeur kwam ons tegemoet.
Een toeterende auto bij een steile klim om ons aan te moedigen.
Bij de koffie in Loxo kregen we gratis cake en in Arins kregen we bij de frisdrank tapas im de vorm van brood en worst. Ook gratis voor pelgrims !
Nu op de camping...ook gratis voor pelgrims. Komende dagen houden we de schelp nog maar bij ons en wie weet nog meer gratis !
Daar wordt ollandse pelgrim blij van.

1. Wim Fredrix:
    13 juli 2016
    Beste Klaas en Diana, Morgen is de grote dag: in Santiago door Pórtico de la Gloria naar Santa Jacobi , het echte eindpunt van jullie Camino. Ik wil jullie ter gelegenheid hiervan het volgende mooie gedicht vrij naar Konstantinos Kavafis niet onthouden:

Als je doel Santiago is en je vertrekt daarheen,
    dan hoop ik dat je tocht lang zal zijn,
    en vol nieuwe kennis, vol avontuur.

Ik hoop dat je tocht lang mag zijn,
    de zomerochtenden talrijk zijn, en
    dat het zien van de eerste havens
    je een ongekende vreugde geeft.

Verlies Santiago niet uit het oog:
    daar aankomen was je doel.
    Maar haast je stappen niet;
    het is beter dat je tocht duurt en duurt
    en je schip pas ankert bij Santiago,
    wanneer je rijk geworden bent
    van wat je op je weg hebt geleerd.

Verwacht niet dat Santiago je meer rijkdom geeft.
    Santiago gaf je een prachtige reis;
    zonder Santiago zou je nooit vertrokken zijn.
    Het gaf je alles al, meer geven kan het niet.

En mocht je vinden dat Santiago arm is,
    denk dan niet dat het je bedroog.
    Want je bent een wijze geworden, hebt intens geleefd,
    en dat is de betekenis van Santiago.
  2. Kitty:
    13 juli 2016
    Prachtig gedicht, veel mooie betekenissen.
    Dus morgen de GROTE dag! Wens jullie een prachtige dag, die jullie nooit meer vergeten en dat het jullie brengt wat je ervan verwacht.
  3. Agatha Potma:
    13 juli 2016
    Prachtig gedicht wens jullie morgen alle goeds. Een geweldige prestatie die met een onvergetelijke dag beloond zal worden. Liefs en een goede reis naar Oirsbeek.
  4. Mariet:
    13 juli 2016
    Inderdaad een mooi gedicht!
    Klaas en Diana na heel wat km in de benen gaan jullie morgen jullie doel bereiken. Wat een geweldige prestatie alweer. Wens jullie morgen een geweldige dag, die jullie denk ik niet snel zullen vergeten . Chapeau !
    X Mariet
  5. Theo:
    13 juli 2016
    Tja, alles schijnt al gezegd te zijn...
    Er zijn pelegrino's die onderweg vonden wat ze zochten en bij aankomst verwachtten. ...
    Echter, ook pelgrims die enigzins teleurgesteld zijn geworden in hun verwachtingen zijn er.
    Ik ben ervan overtuigd, dat jullie tot de eerste categorie behoren!!
    Zoals al tig keer in de vorige commentaren gezegd: geniet er nu zeker van, dat neemt niemand je meer af! Buen Camino- afsluiting!!
  6. Cathy:
    Lieve Diana en Klaas.
    Bijna zijn jullie er, inderdaad heel wat km erop zitten, ik doe het jullie niet na,het gedicht is zeer toepasselijk, vele mooie ontmoetingen iets om kracht uit te putten, geniet van morgen als jullie je doel bereiken.
    Gr en een dikke knuffel Cathy.