Arzua

12 juli 2016 - Arzúa, Spanje

Dinsdag 12 juli
Om 8 uur met Spaanse wandelaars aan het ontbijt. Er hangt een mist over de rivier en het is fris. Galicia is groener en vochtiger.
Ook op deze camping 2 zoenen van de eigenaar. Gelukkig alleen voor de vrouwen. De boxer rende nog mee tot aan de campingpoort.
Het weggetje vanaf de camping is een kuitenbijter. Daarna begint de route met een klim van 12 km als opwarmer.
Veel wandelaars op pad. Af en toe de fietsbel laten horen. In deze streek zie je Horreos. Dit zijn stenen opslagschuurtjes op palen zodat er geen muizen bij kunnen.
Nog weer wat "oude bekenden" ontmoet. Steeds vaker de afstandsborden naar Santiago langs de weg. Vaak de wandelaars begroet "buen camino".
Ook zie je nu wel verschil tussen de lange en korte afstands wandelaars. Vandaag zelfs een man met 1 been op krukken..ongelofelijk. We komen langs Eucalyptusbossen.  Zou een leuke plek voor Koala's zijn.
In Arzua bij een Alberque op een grasveldje de tent opgezet. De haringen gaan gelukkig goed de grond in want ze zijn niet meer in zo'n beste staat na 25 keer de tent opzetten. In namiddag druppelen hier meer wandelaars binnen. Bezwete ruggen van de rugzakken. Ze kunnen hier hun voeten "blussen" in een speciaal voetenbad. Voor de fietsers met een broeiend zitvlak zijn geen voorzieningen.
Alles is hier aanwezig voor de pelgrim: stopcontact / douche / eten / bar.
Morgen gaan we naar de camping bij Santiago zodat we donderdagmorgen daar op tijd zijn voor alle drukte (denken we)
Voelt een beetje dubbel zo vlak voor de eindstreep. Zover van huis gefietst en toch zaterdag weer thuis. De zon schijnt heerlijk en we bestellen een groot glas Estrella Galicia.

1. Ria Schuivens:
    12 juli 2016
    Chapeau Diana en Klaas, de laatste loodjes...wat een fantastische reis. Wij hebben weer genoten om jullie te volgen met blog en herkenbare foto's. Geniet van de laatste (best zware...)
    kilometers. Het ga jullie goed.
    Arno en Ria.
  2. Kitty:
    12 juli 2016
    Wat een mooi verhaal weer. Hebben jullie ook kunnen genieten van de geur vd eucalyptus bomen? Wat zal het vreemd zijn als jullie er donderdag zijn. Gisteren was SdC nog op televisie bij de zender van Max. Daar zijn de mensen onderweg met hun caravans van Spanje naar Portugal. Santiago de Compostella was een tussenstop. Er waren ook "pelgrims" in beeld of aan het woord. Verschillende geëmotioneerd. Gaat het bij jullie donderdag ook met tranen? Of worden het tranen op zaterdag omdat jullie dan weer naar huis komen en weer gewoon gaan deelnemen aan het dagelijkse leven?
    Jullie mogen trots op jezelf zijn. Een geweldige prestatie. Alvast van harte gefeliciteerd
    Maar jullie hebben eerst nog het euforische gevoel van "we hebben het gehaald" tegoed.
  3. Joke:
    12 juli 2016
    Nog even, dan is het voorbij. Geniet er nog maar van, van het buiten leven. En de mede pelgrims. Jullie zijn er bijna. Wat een prestatie. Wij zijn trots op jullie. Dikke knuffel
  4. Theo:
    12 juli 2016
    Geniet er maar van zolang het nog kan! Hier weer donkere wolkenpartijen en een hoosbui hier en daar. ( Natuurlijk meestal meer hier dan daar).
    Tot zeer gauw maar weer!
  5. Wim Fredrix:
    13 juli 2016
    Arzua is mij dierbaar hier luidde ik mijn vijftigste levensjaar en inmiddels al de zes kruisjes bereikt. Waar blijft de tijd ? Ok morgen wordt de defitieve aanval op Santiago ingezet, echter naar ik begrijp wordt jullie doorkomst door Pórtico de la Gloria pas dondermorgen gepland. Prima ben je goed op tijd voor de pelgrimsmis die naar meen iedere dag om 12:00 uur plaatsvindt. En das is het afwachten of de Botafumeiro gaat zwaaien, Ik gun jullie dit unieke schouwspel. Buen Camino en pas die laatste km. Nog goeg op elkaar.
  6. Marion:
    13 juli 2016
    Geweldid Diana en Klaas wat een prestatie en wat was het leuk om jullie wederom te volgen op z'n mooie reis! Morgen en dan jullie einddoel SdC! Dan mogen alle emoties eruit en terecht! Geniet en nog veilige laaste kilometers! Trots op mensen uit "ons dorp"
  7. Anneke Spoelstra:
    13 juli 2016
    Heb genoten van de verslagen over jullie fietstocht naar SdC. Al die leuke ontmoetingen onderweg en de mooie dingen die jullie gezien hebben. Fijn dat alles zo goed is gegaan.Wat een prestatie, ik heb echt bewondering voor jullie. Liefs, tante Anneke.
  8. Hanneke:
    13 juli 2016
    Ja inderdaad een vreemd vooruitzicht.
    Eigen huis, Eigen bedje en een compleet gezin dat heerlijk kan terugkijken op een fantastische reis. Geniet van al dat moois daar.
  9. Petra van den Broek:
    14 juli 2016
    Nog even genieten van de vrijheid en waar zal ik slapen vanavond. Eenmaal thuis zit je zomaar weer in de dagelijkse sleur maar dan wel met unieke ervaringen.