Santiago de Compostela

14 juli 2016 - Santiago de Compostela, Spanje

Donderdag 14 juli
Heldere frisse sterrennacht is dit de " Campus Stellae" het veld der sterren zoals velen hebben gezien?
Vandaag D-day na 100 stempels en 2590 km op de teller gaan we voor het laatste stempel en het compostolaat.
De dag begint fris en met de fietsen gaan we de laatste steile wegen op.
Windjack en beenstukken aan.
Om 8.45 uur staan we in het centrum van Santiago bij het Pelgrimsbureau. We zijn, op nog een vroege pelgrim na, de enige.
14 loketten wachten op de grote stroom pelgrims die iedere dag aankomen. Om 12.00 uur is de Pelgrimsmis. Om 11.00 zitten we al in de kerkbank. De kerk is dan half gevuld. In de voor aankondigingen worden de nationaliteiten welkom geheten welke al in het pelgrimsbureau zijn geweest zo dus ook "Ollanda". Erg bijzonder.
Tijdens de mis zien we veel duttende mensen, vermoeid van de Camino. We zitten gelukkig met het zeemleer op de kerkbank want we merken dat we wat spek hebben ingeleverd op onze tocht.
Naast mij zit een Amerikaan en daarnaast een Japanse dame.
Een oude misdienaar haalde collecte op. Zijn kleding had dezelfde kleur als de collectezak.
Waar ook iedereen op hoopt is dat het grote wierookvat, de Botafumeiro, door de kerk geslingerd wordt. Dit is namelijk niet altijd zo. Maar we hadden van een Brusselaar wat "inside information". Hun grote gezelschap zat op gereserveerde banken en hadden blijkbaar voor de mis al een flinke duit in het zakje gedaan.
Een indrukwekkend schouwspel.
Op het plein voor de kathedraal is het een weerzien voor vele pelgrims. Ook wij zien "oude bekenden"
Ook veel bedelaars in de stad.
Grote groep zingende jeugd komt aan met grote rugzakken.
Mensen op de terrasjes klappen hiervoor.
De natte tent hebben we in een hoek op het plein nog even laten drogen anders zou deze 2 weken nat ingepakt blijven. Bagage en fietsen worden binnen 2 weken namelijk thuis afgeleverd. Wij gaan zaterdag met het vliegtuig terug.
Een zeer voldaan gevoel met mooie ontmoetingen en een prachtig landschap.
Bedankt voor het meelezen en de reacties en verhalen. Deze gaan allemaal in een album.

1. Wim Fredrix:
    14 juli 2016
    Beste Klaas en Diana, van harte gefeliciteerd met het volbrengen van jullie camino. Hierbij nog een passend gedicht. Het is van de hand van Gerrit Achterberg.
    "Nu ik ben aangekomen op de plaats waar het zal moeten zijn waar ik van zing, ik ben een vijver zonder rimpeling met alle hemelen in mij weerkaatst."

Kom veilig terug nao Oesjbik !
  2. Margriet van der Zee:
    14 juli 2016
    Wat een geweldige prestatie! En het was heel erg leuk om mee te kunnen genieten van jullie reis!
  3. Frank en Marjo:
    14 juli 2016
    Einddoel bereikt! De "koersdirecteur" leek in het begin te twijfelen, vooral toen er een opsomming kwam wat jullie nog te wachten stond, maar waarschijnlijk heeft dat jullie alleen maar gesterkt. Al sinds de middeleeuwen zijn er pelgrims lopend of fietsend, onder alle weersomstandigheden, onderweg naar SdC. Velen, honderden, duizenden, dit jaar zelfs al een 1/4 miljoen, zijn jullie voorgegaan, daaruit blijkt dat als je eenmaal een doel voor ogen hebt, dan ga je er ook voor! Neemt niet weg dat het een ongelooflijke prestatie is. Lieve vrienden het was weer een genot om met jullie mee te reizen en dagelijks jullie verhaal te lezen. Tot heel gauw.
  4. Kitty:
    14 juli 2016
    En ook dit laatste verslag was weer de moeite waard te lezen en daar mijn eigen voorstelling bij te maken. Wat bijzonder dat jullie deze reis van bijna 3000 km op de fiets gemaakt hebben en gelukkig ook zonder ongelukken. Wat een belevenissen op weg naar jullie "doel" en wat een mooie herinneringen die jullie samen hebben voor later.
    Blijft over morgen nog te genieten van de mensen om jullie heen en het gevoel van dankbaarheid dat jullie dit mochten en konden doen, omdat jullie nog gezond zijn.
    Ik wens jullie een goede reis naar Oirsbeek zaterdag a.s. Graag tot ziens!
  5. Agatha Potma:
    14 juli 2016
    Lieve Klaas en Diana. Met veel plezier heb ik jullie reis verhalen gelezen. Het moet een heerlijk gevoel zijn dat jullie je doel bereikt hebben. Topprestatie om trots op te zijn. Goede vlucht terug en tot ziens. Agatha Karel.
  6. Marion:
    14 juli 2016
    Beste Klaas en Diana met veel plezier heb ik iedere dag jullie verslag gelezen! Geweldig, er waren dagen bij dat ik dacht wat moet het super zijn om mee te maken! Het camping gevoel ken ik en weet dat je op deze plekken
    heel makkelijk contact maakt als je ervoor open staat! Respect dat jullie deze uitdaging zijn aan gegaan! Ik wens jullie een hele fijne reis terug en welkom terug in "os durp"!
  7. Geert:
    15 juli 2016
    Klaas en Diane, wat een superprestatie en wat een leuke reis moet dat geweest zijn. Echt wel een beetje jaloers op. Zou zo op de fiets willen springen. Maar dat komt ook door het hele mooie en leuke reisverslag van elke dag.
  8. Kees van der Westen:
    15 juli 2016
    Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. Fijn, dat we mee
    konden genieten dank zij jullie leuke en interessante verslagen!
    Een goede reis naar huis, om met jullie dierbaren na te
    genieten van deze bijzondere, geslaagde tour.
    Liefs, tante Fokje en oom Kees.
  9. Hanneke:
    Goede thuisreis
  10. Kees van der Westen:
    16 juli 2016
    Klaas en Diana,
    Als jullie dit lezen, zijn jullie al weer thuis of bijna thuis.
    Vreemd gevoel lijkt mij: zo lang over gezwoegd en in een paar uur terug!
    Dat is toch wel een vreemde gewaarwording. Maar jullie hebben het volbracht, fantastisch!
    Onze hartelijke dank dat we die hebben mogen meebeleven.
    Hartelijke groeten en rust lekker uit: het is welverdiend.