Portomarin

11 juli 2016 - Portomarin, Spanje

Maandag 11 juli
Vannacht veel hondengeblaf uit de omgeving. Het is bewolkt en voelt fris. Op de camping geen ontbijt faciliteiten dus we gaan in Sarria een hapje eten. Voor €5,50 aan een buffetontbijt. Een puntje Santiagokoek erbij. Ook een specifiek beleg is "membrillo" een gelei van kweepeer. Vandaag schuiven we slechts 25 km naar het westen op naar Portomarin. We hebben de tijd en na de dag van gisteren weer eens lekker uitrusten. Een aantal beklimmingen en een lange afdaling naar Portomarin met een mooi uitzicht op het stuwmeer en de brug.
Rond het middaguur op de camping aan de rivier. Het zonnetje komt alweer tevoorschijn. De campinghond is een speelse jonge boxer die bij iedere boom zijn poot optilt.
Snuffelt natuurlijk ook aan de fietsen en de tent. Als hij z'n poot maar omlaag houdt ! Want de tent is deze vakantie al een keer gezegend door een kat.
Het centrum van Portomarin in gelopen. Op het terras een hapje. Het Amerikaans stel van gisteren kwam met de fiets aan. Samen een drankje gedaan. Hier wordt het ook bevolkt door pelgrims. Veel mensen zien hier "bekenden" van onderweg. De terrasjes liggen bij een 12e eeuwse kerk die in de vorige eeuw verplaatst is van de plek van het stuwmeer naar de heuvel. Op de sommige stenen staan nog nummers ivm de herbouw.
Terug gewandeld naar de camping en dadelijk naar restaurant met mooi uitzicht op het water. We zijn alleen als kampeerders op een grasveld met bomen. Heerlijk rustig .
Als de boxer maar gaat slapen dan kunnen wij dat ook.

Adios

1. Wim Fredrix:
    11 juli 2016
    Mooi dat jullie toch in Portomarin zijn geland na een mini-etappe waarvan je nog geen zweet onder je trouwring hebt gekregen. Ik neem aan dat jullie op Camping Sante Marina staan. Zet zeker vanavond Piwo's lijflied in (Als ich dan weer nao Oesjbik gaon .....) weet zeker dat ze dit vlekkeloos mee kunnen zingen. morgen neem ik aan de voorlaatste etappe. Destijds hebben wij in Arzua nog vergeefs gezocht naar de camping, waarvan naderhand bleek dat die inmiddels gesloten was. Wie wet 10 jaar later is die weer open. Arzua is een mooi uitgangspunt om de definitieve sprong naar Santiago te wagen. Veel plezier verder en bereidt je alvast voor op D-day. Buen Camino.
  2. Agatha Potma:
    11 juli 2016
    Ja het einde is in zicht. We volgen jullie met de kaart van Noord Spanje erbij. We hebben vanmorgen een reis geboekt naar Noord Spanje eind aug Sterkte met de laatste loodjes.
  3. Kitty:
    wens jullie fijne dagen!
  4. Michel en wilma:
    11 juli 2016
    Hallo Klaas en Diana,geweldig....nog eventjes en dan hebben jullie het einddoel bereikt. Voor de ongeveer laatste 100 km wensen we jullie nog veel fietsplezier. Geniet er van!!
  5. Frank en Marjo:
    11 juli 2016
    Nog even doorbijten! Net nog gezien op tv: ongeveer 5km voor santiago staan 2 reusachtige pelgrimsbeelden die de weg wijzen, je kijkt dan het dal in en ziet SdC liggen. De tarta de santiago (amandelkoek) is voor de pelgrims en geeft energie. In de kathedraal het beeld van St. Jacobus aanraken. De ontlading en emotie op het plein voor de kathedraal; kippenvel! Succes kanjers!
  6. Theo:
    12 juli 2016
    Nog een "klein' stukje en het is volbracht!
    Inderdaad, het zijn vaak emotionele ontladingen voor veel pellegrino's.
    Succes met de resterende kilometertjes!!
  7. Hanneke:
    12 juli 2016
    Veel succes met de laatste loodjes. Dikke kus