Sarria

10 juli 2016 - Sarria, Spanje

Zondag 10 juli
Vanaf nu is 2 keer per dag een stempel vergaren een must wil de pelgrim het compostolaat in SdC ontvangen. Dus de Credencial (stempelpaspoort) bij de hand houden.
Vanuit het dal van Rio Valvarce vertrokken.
De pas naar Galicia is de uitdaging voor vandaag. Stevig ontbijt in het eerste volgende dorp. Aan eetcafe's en overnachtingsplekken is geen gebrek langs de route. Het aantal kampeerplaatsen is echter beperkt.
De weg gaat geleidelijk omhoog. In een kleine supermarche nog wat proviand voor de zekerheid. Er zijn ook wat meer fietsers maar met veel minder bagage. Twee stellen uit Denemarken. Met 2 mannen van Gran Canaria een aantal kilometers omhoog gefietst. Na 20 km bij Puerto Pedrafita even pauze gehouden en nog een fietsend stel uit de USA gesproken. Zijn vader is ooit in Heerlen geboren en geëmigreerd naar de USA. Ze vertrokken met een Limburgse "hoie".
Verder omhoog naar prachtige uitzichten. Het was behoorlijk afzien met de stijgingspercentage's en de warmte. En maar steeds kijkend naar de laatste regel van het routeboekje "afdaling 12 km".
Op de top van Cebreiro even pauze. Verbaast komen we daar het Nederlandse wandelend stel van gisteren tegen. Die stappen dus goed door!
Eindelijk de afdaling..
We suizen naar beneden met af en toe, waar het kan, de 50 km/uur aantikken.
De camping in Triacastela is het doel want we vonden het voor vandaag wel welletjes. Maar in het routeboekje staat dat de camping in 2005 te koop stond. En dus inderdaad geen camping. Dan maar verder naar de volgende plaats. Daar was de campingplek ingenomen door rondtrekkende kermisklanten. Geen aantrekkelijke plaats voor ons. Dan maar naar Sarria met eerst nog een 9 % klim...
Wat kan een mens blij worden van een bordje "camping".
Nu heerlijke plek onder de bomen op deze camping. Alles bij de hand.
Wandelaars slapen hier in een soort militaire tenten. Ook een groep Fransen. Restaurant gaat zo open en er staat een scherm voor de finale Frankrijk-Portugal. Met al die Fransen zullen we maar voor Frankrijk zijn. Morgen rustig aan.

1. Wim Fredrix:
    10 juli 2016
    Gefeliciteerd met de laatste echte puntmuts voor SdC en dat ook nog op zo'n historische wielerdag als vandaag. De weg ligt nu open naar Santiago. Kijk uit voor de horde pelgrims op de laatste km. Voor je het wet heb je der een onder de wielen liggen. Voor de rest als je het rustig aan wil doen fiets morgen dan de 40 km naar Portomarin camping Santa Marina. Zie mijn tip van gisteren. Zul je geen spijt van hebben. Verder Buen Camino
  2. Kitty:
    10 juli 2016
    Goed zo Diana en Klaas! Jullie zijn er bijna.........
  3. Diana van der Horst:
    10 juli 2016
    Wat fijn en bemoedigend voor ons al deze reacties! Dit doet ons zeer goed. Hartelijk dank alvast aan iedereen die dit leest en diegene die met ons "meefietsen." We zijn er bijna,we zijn er bijna....
  4. Joke:
    10 juli 2016
    Maar nog niet helemaal. Geweldige prestatie. Wij zijn trots op jullie. En blij dat jullie er bijna zijn. Nog een paar dagen en dan .... Lekker uitrusten. Dikke knuffel
  5. Theo:
    10 juli 2016
    Inderdaad. Jullie zijn er bijna. En wij "fietsen" met jullie mee.( Denken jullie dan ook een beetje aan ons? )
    Hoop dat jullie gezond aankomen en ook een kaarsje aansteken voor het thuisfront. Wij zijn met onze gedachten in Spanje!
  6. Frank en Marjo:
    11 juli 2016
    Met gepaste trots wensen wij jullie inspirerende en veilige laatste kilometers.
  7. Janien:
    11 juli 2016
    Behoorlijk nog wat klimmen zo te horen maar gelukkig na iedere beklimming met de wind in de haren naar beneden racen! Geniet nog van jullie laatste dagen want het einde komt nu echt in zicht!
    Hoorde vandaag dat de voormalige burgemeester van Busselton net terug is van Santiago de Compostella. Samen met n groep vrienden heeft hij vanaf de Franse grens zo'n 800km gelopen en 36 dagen later Santiago bereikt. Ook hier is Australië dus erg populair! Buen camino amigos!
  8. Ivonne:
    12 juli 2016
    Wat knap. En wat een leuke reisverhalen. Ik lees ze met plezier. Succes met de laatste loodjes.