Trabadelo

9 juli 2016 - Trabadelo, Spanje

Zaterdag 9 juli
Vanuit het tentje horen we het tikkende geluid van de stokken van vroeg vertrekkende wandelaars.
Ontbijtje van de vriendelijke beheerder en weer vertrokken. Vertrekkende dames krijgen standaard 2 zoenen.
We passeren veel wandelaars en als we bergaf suizen hebben we soms met ze te doen. Bergop is het misschien andersom... Daarbij zal het voor ons drukker lijken omdat we zoveel mensen passeren. Een mooie afdaling naar Ponferrada, een studentenstad met een Tempeliersburcht.
Een Nederlands stel ontmoet die 4 maanden sabbatical hebben en vanuit Nederland zijn komen lopen.
Een Engelse dame, net 1 dag op weg, was haar routeboekje kwijt. Maar goed je kan hier gewoon de gele pijlen volgen.
In Villafranca del Bierzo aan de lunch. Een groepje Engelsen vroegen waar we vandaan kwamen en of ze een foto van de fietsen mochten maken.
Vanaf het terras zagen we hoe een Spaanse opa in een gedeukte auto, bij een parkeeraktie, er nog een deuk in reed. Bij het wegrijden plofte de deuk er weer uit.
Na Villafranca veranderd het landschap in hoge heuvels en diepe dalen. Het routeboekje raadt aan om uitgerust de 30 km beklimming naar Cebreiro te doen.
Dus op tijd op een camping bij Trabadelo. Rustig aan de rivier. Door Nederlandse pensionado's op de camping nog uitgenodigd voor een bakkie thee met peperkoek. Lekker Hollands.
Vandaag 32 graden en morgen 30 graden. We zijn nu met het laatste traject bezig uit het routeboekje. Nog 203 km tot SdC. Dit smeren we over 4 dagen uit. Maar eerst morgen de laatste grote pukkel (1300 meter) over.

1. Ria Schuivens:
    10 juli 2016
    Geniet van de Cebreiro, mooie vergezichten.
    Goed van jullie dat je de laatste 200 km over 4 dagen uitstrijken, er komen nog genoeg klimmetjes. Zo snel hoef je ook weer niet naar huis........buen Camino.
  2. Wim Fredrix:
    10 juli 2016
    Beste Klaas en Diana, O Cebreiro alweer een van die hoogtepunten op de Camino. Hier legde Henk ons destijds erop. Mooie gestage klim met inderdaad prachtige vergezichten en de brem nog in de bloei. De laatste 200 km in nog vier etappes. Dan heb ik voor morgen op pak hem beet 100 km van Santiago al een tip op voorhand: Camping Santa Mariña bij de casa rural in Portomarin. Indertijd hebben wij in de bijbehorende sfeerrijke casa rural een voortreffelijke maaltijd hebben genoten, om vervolgens te worden ingewijd in enkele Galicische rituelen (de Gachudo of zoiets) waarmee alle boze krachten uit je leven worden verbannen. Tot slot heeft Piet de avond legendarisch afgesloten met een vertolking van " Als ik dan weer noa Oesjbik gaon...." die bij alle aanwezige pelgrims menige traan deed wegpinken, ondanks het feit dat ze er geen woord van verstonden. Kortom een unieke historische plek die mooi half weg ligt. Buen Camino
  3. Agatha Potma:
    10 juli 2016
    Heel veel succes met de laatste kilometers.We genieten van jullie reiservaringen.
  4. Frank en Marjo:
    10 juli 2016
    Heel veel succes met die laatste grote pukkel. Jullie zijn er bijna!
  5. Theo:
    10 juli 2016
    De laatste loodjes. Het zal wel wennen zijn wanneer jullie terug in Huilland zijn.Het zonnetje schijnt hier, maar een verstandig mens blijft nu omstreeks het middaguur binnen.Veel te benauwd. Neem aan dat het bij jullie stukken beter is. Geniet ervan, en blijf die prachtige foto's maken. (Neem aan, dat de horizontale foto Diana in ruste laat zien).
    Buen Camino.
  6. Kitty:
    10 juli 2016
    Weer genoten van jullie reisverslag. Wat een belevenissen en vooral ook wat een doorzetters zijn jullie. De tips die Wim schrijft lijken mij ook steeds de moeite waard. Vooral die van vandaag. Heel interessant!
    Nog even dus en jullie hebben jullie DOEL bereikt. Maar de weg er naar toe was ook de moeite waard en heeft jullie herinneringen voor de rest van jullie leven bezorgd.
    Geniet van jullie zondag!
  7. Dianne:
    Hallo Diana en Klaas,
    We lezen elke dag jullie reisverslagen. Beeldend en leuk geschreven en mooie foto's. Wat een doorzetters zijn jullie, knap hoor!
    Wij hebben ook 8 kilometer gefietst ....naar het werk .